Pengenalan
Dalam sejarah menghimpun dan penulisan hadis mengalami perkembangan
yang agak lambat dan bertahap dibandingkan dengan perkembangan dan penulisan
al-Qur’an. Hal ini kerana al-Qur’an pada zaman Rasulullah SAW sudah ditulis
al-Quran itu walaupun sedikit, dan mulai dibukukan pada zaman Abu Bakar
khalifah pertama sekalipun penyempurnaannya dilakukan pada zaman khalifah Osman
bin Affan yang disebut dengan mushaf Osmani. Sedangkan penulisan hadis pada
masa Rasulullah SAW hannya secara umum kerana dilarang oleh baginda SAW.
Pembukuan hadis bermula pada abad ke 2 hijrah, pengumpulan dan penulisan hadis
mengalami proses pengembangan yang lambat, melibatkan banyak orang dari masa ke
masa dan menghadapi pelbagai masalah.
Dengan demikian, penyusunan hadis pada hakikatnya sama antara ahli
hadis yang lain kerana pola penyusunan hadis telah ditetapkan para ulama-ulama
terdahulu. Begitu juga dengan pola penyusunan hadis Imam Bukhari dan hadis Imam
Muslim, berdasarkan ilmu hadis yang telah ditetapkan oleh para ulama terdahulu,
pada dasarnya pola penyusunan hadis kedua-dua imam tersebut iaitu Imam Bukhari
dan Imam Muslim adalah sama. Oleh kerana itu, pola penyusunan hadis Imam Muslim
banyak kepada pola penyusunan hadis Imam Bukhari, namun jika diteliti ada
perbezaan antara keduanya.
Sahih Bukhari dan Sahih Muslim merupakan dua kitab yang paling sahih setelah al-Qur’an. Melalui kedua-dua kitab ini, ilmu hadis menjadi lebih tersebar kerana pengaruh kedua kitab sahih itu terhadap orang Islam terkemudian ini. Kedua-dua kitab ini telah membuktikan adanya gerakan menghimpun dan meriwayatkan hadis pada masa Imam Bukhari dan Imam Muslim, sehingga taraf kedua kitab itu tidak dapat ditandingi oleh karya imam-imam hadis sesudahnya.[2]
Sahih Bukhari dan Sahih Muslim merupakan dua kitab yang paling sahih setelah al-Qur’an. Melalui kedua-dua kitab ini, ilmu hadis menjadi lebih tersebar kerana pengaruh kedua kitab sahih itu terhadap orang Islam terkemudian ini. Kedua-dua kitab ini telah membuktikan adanya gerakan menghimpun dan meriwayatkan hadis pada masa Imam Bukhari dan Imam Muslim, sehingga taraf kedua kitab itu tidak dapat ditandingi oleh karya imam-imam hadis sesudahnya.[2]
Sahih Bukhari
Kitab Sahih Bukhari merupakan kitab (buku) koleksi Hadis yang disusun oleh Imam Bukhari (nama lengkap: Abu Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin al-Mughirah al-Ja'fai) yang hidup antara 194 hingga 256 Hijrah.
Koleksi hadis yang terkandung dan tersusun dalam sahih ini dianggap oleh hampir keseluruhan penganut Muslim Ahli Sunah wal-Jamaah
sebagai salah satu daripada himpunan hadis yang terbaik kerana Imam
Bukhari menggunakan kriteria yang sangat ketat dalam menyeleksi
hadis-hadis peringkat paling sahih. Maka tidak hairanlah jika orang
Islam ahli sunah wal-jamaah mengganggap Sahih Bukhari sebagai Kitab yang
kedua paling benar selepas Kitabullah.
Imam Bukhari menghabiskan waktu selama16 tahun untuk menyusun koleksi
ini dan menghasilkan 2,602 hadis dalam kitabnya (9,802 dengan
perulangan). Semua hadis-hadis sahih disusun mengikut 70 kategori
berpautan dimana setiap satu kategori mewakili satu kitab.
Shahih Muslim
Al-Jami' atau biasa di kenal dengan Kitab Shahih Muslim merupakan kitab (buku) koleksi hadits yang disusun oleh Imam Muslim (nama lengkap: Abul Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Naisaburi) yang hidup antara 202 hingga 261 hijriah. Imam Muslim merupakan murid Imam Bukhari.
Koleksi hadits ini dalam Shahih Muslim merupakan koleksi kedua terbaik setelah Shahih Bukhari.
Dari sekitar 300.000 hadits yang dikumpulkan oleh Imam Muslim hanya sekitar 4000 yang
telah diteliti selama hidupnya dan dapat diterima keasliannya.
Shahih Muslim terbagi menjadi beberapa kitab dimana tiap kitab terdiri dari beberapa bab. Judul bab tersebut menunjukkan fiqih Imam Muslim terhadap hadits-hadits yang termuat di dalamnya. Shahih Bukhari bersama dengan kitab Shahih Muslim disebut sebagai ash-Shahihain
(Dua Kitab Shahih rujukan utama). Dalam menyusun kitab Shahihnya, Imam
Muslim tidak memberikan nomor. Di kemudian hari ditambahkan nomor pada
Shahih Muslim untuk memudahkan perujukan hadits
No comments:
Post a Comment