Solat Jamak dan Qasar
Soalan:
Bolehkah saya jama’ dan qasar sembahyang Zuhur dan asar (hari Jumaat) dalam perjalanan yang cukup syarat (seperti melebihi dua marhalah dan bagi tujuan yg baik) sekiranya saya memulakan perjalanan saya itu selepas terbitnya fajar pada hari Jumaat atau wajib bagi saya menunaikan solat Jumaat dahulu dan selepas itu terus jamak untuk solat asar?
Jawapan:
Musafir, sekalipun waktu solat Jumaat didirikan itu ia sedang berhenti maka ia tidak dituntut mengerjakan solat tersebut. Sebahagian besar ahli berpendapat bahawa bagi musafir tidak ada kewajipan Jumaat, sebab Nabi SAW ketika dalam perjalanan tidaklah mengerjakan solat Jumaat, begitu juga halnya ketika baginda mengerjakan haji Wada’ di Arafah yang jatuh pada hari Jumaat baginda hanya solat Zuhur dan Asar secara Jama’ Taqdim dan tidak melakukan solat Jumaat dan demikianlah pula yang dilakukan khalifah setelah wafatnya Rasulullah SAW.
Musafir, sekalipun waktu solat Jumaat didirikan itu ia sedang berhenti maka ia tidak dituntut mengerjakan solat tersebut. Sebahagian besar ahli berpendapat bahawa bagi musafir tidak ada kewajipan Jumaat, sebab Nabi SAW ketika dalam perjalanan tidaklah mengerjakan solat Jumaat, begitu juga halnya ketika baginda mengerjakan haji Wada’ di Arafah yang jatuh pada hari Jumaat baginda hanya solat Zuhur dan Asar secara Jama’ Taqdim dan tidak melakukan solat Jumaat dan demikianlah pula yang dilakukan khalifah setelah wafatnya Rasulullah SAW.
Bolehkah saya melakukan solat jamak dan qasar berterusan selama 3 hari di rumah keluarga saya ketika saya menziarahi mereka?
Jawapan:
Tempoh seorang musafir itu diharuskan mengqasar solatnya apabila sampai ke destinasi yang dituju ialah tidak lebih dari tiga hari penuh (tidak termasuk hari ketibaan dan hari berangkat balik). Ini jika sebelum bertolak ia berniat hendak bermukim di situ selama tidak lebih dari masa tersebut. Setelah tiga hari, sekiranya ia melanjutkan lagi tempoh menetap di situ maka wajiblah solat sempurna, tidak qasar dan jamak lagi.
Tempoh seorang musafir itu diharuskan mengqasar solatnya apabila sampai ke destinasi yang dituju ialah tidak lebih dari tiga hari penuh (tidak termasuk hari ketibaan dan hari berangkat balik). Ini jika sebelum bertolak ia berniat hendak bermukim di situ selama tidak lebih dari masa tersebut. Setelah tiga hari, sekiranya ia melanjutkan lagi tempoh menetap di situ maka wajiblah solat sempurna, tidak qasar dan jamak lagi.
Bolehkah
saya melakukan solat jamak takhir ketika sampai di rumah saya sendiri
selepas pulang meziarahi mereka (Zuhur di takhirkan kepada asar)?
Jawapan:
Solat Jamak Ta’khir hanya sah dikerjakan apabila dapat memenuhi dua syarat yang berikut :-
Solat Jamak Ta’khir hanya sah dikerjakan apabila dapat memenuhi dua syarat yang berikut :-
1.
Berniat hendak menjamakkan kedua-dua solat dalam waktu solat yang
pertama. Apabila berniat hendak menjamakkan solat fardhu Zuhur dengan
solat fardhu Asar dengan Jamak Ta’khir, maka sebaik sahaja masuk fardhu
Zuhur atau masih ada waktu Zuhur berniatlah dalam hati hendak
menjamakkan kedua solat fardhu Zuhur dan Asar pada waktu Asar nanti.
Jika anda tidak berniat demikian sehingga luput waktu Zuhur, maka anda
dikira berdosa dan solat fardhu Zuhurnya hendaklah di Qada’ tidak boleh
dijamakkan lagi.
2.
Hendaklah berkekalan masa musafirnya sehingga selesai solat yang kedua
(Asar ataupun Isyak). Jika anda sedang solat dalam kenderaan (misalnya
naik kapal) dan anda mengetahui ketika itu kapal tersebut telah tiba di
tempat anda, maka wajiblah anda meneruskan solat dengan solat yang
sempurna.
No comments:
Post a Comment